Denne turen var lagt opp som en testtur før hemsedalsturen
uken etterpå. Hensikten var med denne turen var å kontrollere både eget og
skolens utstyr før avreise. Andre mål for turen var å få erfaring rundt leirliv
vinterstid, bruk av kokeapparat, vinterorientering og ikke minst fokus på
praktisk førstehjelp. Vi reiste til Haukåsen flyplass tirsdag med buss før vi
gikk noen få kilometer på ski til stølen Lingesete. Turen ble avsluttet onsdag
også ved Haukåsen. I dette innlegget vil jeg ta for meg livreddende førstehjelp
i en primærundersøkelse og fortelle hva det innebærer.
![]() |
Klar for førstehjelp. Foto;Privat |
Som veileder i friluftsliv krever det å ha gode
Det første man gjør når man kommer til et skadested er å få
oversikt over situasjonen. Førsteinntrykk og oppfatning av situasjonen kan og
skal gjøres svært raskt. Når man har fått oversikt over hva som har skjedd
handler det om å beholde roen og gå i gang med undersøkelsesrekkefølgen. Først
er det å kontrollere (A) luftveiene og fjerne eventuelle fremmedlegemer i Videre kontrollerer man (D) disability, altså
om noen kroppsdeler er ute av korrekt positur. Unormale skjevheter i nakke og
rygg er svært alvorlig og pasienten skal beveges minimalt før profesjonell
hjelp ankommer. Til slutt i primærundersøkelsen kommer (E) enviroment. Sikre
skadestedet og overvåk forholdene. Dette punktet er også en viktig del av
førsteinntrykket og oversikten som dannes ved funn av en pasient (Horgen, 2012;
Johansen, 2015).
halsen. Deretter vil vi kontrollere (B) pusten til pasienten. Se, hør og føl er
den beste måten å kontrollere dette på. Beveger brystkasse seg? hører du pusten?
eller føler du pusten. Neste punktet på listen er (C) sirkulasjon. Har
pasienten puls? Ser du indre eller ytre blødninger som er tegn på
sirkulasjonssvikt? Dette er sentrale punkter på dette stadiet. Med mangel på
pust og puls starter man med Hjerte lunge redning (HLR). ![]() |
HLR. Foto; Hentet fra internettet |
Med en pasient i livstruende tilstand skal man huske på at
det viktigste er å gjøre noe. Denne undersøkelsesrekkefølgen A-B-C-D-E er en
godt og enkelt verktøy å bruke for å gjennomføre en rask og nødvendig
livreddende førstehjelp.
I området rund Lingesete gikk vi på dag nummer to i ulendt
terreng med ulike simulerte ansvarsroller. Vi fikk så ulike caser av veilederen
vår som vi skulle løse ved hjelp av enkel pasient undersøkelse. Dette var
lærerike timer med mange forskjellige caser. Det var tydelig at usikkerheten
tredde frem blant studentene. Men etter hvert timene gikk ble vi tryggere og
mer effektive i undersøkelsen vår. Vi fikk erfart casene i praksis noe som vi
lærte mye av på denne turen. Turen til Lingesete var kort, men på samme tid
nyttig før vi skulle ut på den lengre turen over Hemsedalsfjellet. Å ha med seg
denne type erfaring med seg inn i uken etter gav en større trygghet og var helt
klart med å øke sikkerheten over Fjellet.
Kilder
-Horgen, A. (2012). Friluftslivsveiledning vinterstid. (1
utgave). Oslo: Høyskoleforaget.
-Johansen, I.H. (2015). Primærundersøkelse-A-B-C-D-E. Hentet
19.05.16 fra, http://www.lvh.no/naar_det_haster/abcde__primaer-_og_sekundaerundersoekelsen/primaerundersoekelsen__abcde
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar