Årets første tur for B2 friluftsliv foregikk mye på vann,
men hadde også en del læringsmål i det tørre element. Grunnleggende ferdigheter
i friluftsliv som trivsel uten telt, leirliv med matlaging og bålbrenning stod
i fokus under denne turen og henger mye sammen med det å bli bedre kjent i en
ny klasse. Som sagt var denne turen lagt opp til mye tid i det våte element med
fokus på trygg kano og kajakkferdsel. Å kunne utføre kameratredning i kano og
kajakk i tillegg til førstehjelp var ett viktig læringsmål for turen og er en
forutsetning for å kunne ferdes trygt på vannet. Jeg skal nå i dette
blogginnlegget se nærmere på kameratredning i kajakk.
Det finnes mange forskjellige måter å utføre en
kameratredning i kajakk, men i vårt tilfelle utførte vi en T-redning (Flisen,
2005). Ved en velt har personen som faller i vannet en viktig oppgave og det er
å holde fast i kajakken og spesielt åren. Som hjelpekajakk i dette scenarioet
er det å holde roen svært viktig på samme tid som effektiviteten økes. Personen
som havner i vannet skal svømme til
fronten på hjelpekajakken for å stabilisere denne båten. Personen som nå sitter
i en stabilisert kajakk skal kunne dra opp den kantrede båten på opp på tvers
av sin egen for så å tømme denne for vann. Neste steg ved kameratredning er å
plassere båtene inntil og motsatt vei. Personen i vannet må dra seg selv opp på
magen og plasserte beina ned i cockpiten først. Dette av den hensikt å holde et
lavest mulig tyngdepunkt og forhindre en ny kantring. Når beina er plassert i
kajakken er det på tide å snu seg riktig veg og er nå klar igjen til neste
utfordring (Ekholm, 2013), (Flisen, 2005).
Skulle man være så uheldig å kantre i kajakk kan det kalde
vannet ofte sette en person ut av spill og i noen tilfeller livsfare (Ekholm,
2013). Derfor er det viktig at avstanden mellom deg selv og makker ikke er for
stor slik at responstiden kan reduseres. Å beholde roen ved kantring er ikke
alltid like lett, men er også helt essensielt for å få med seg detaljene og
gjøre de rette tingene og forhindrer en ny kantring.
![]() |
Her ser vi hva som menes med en T-redning. Bilde: Hentet fra Ekholm, 2013. |
Kameratredning i kajakk viste seg å være en enkel sak for de
aller fleste. Jeg ble selv overasket over hvor enkelt det var å komme seg opp i
kajakken når en partner er med å stabilisere kajakken. Med hjelp i fra partner
ble båten tømt helt for vann, noe som jeg selv synes var viktig både for varmen
sin skyld og ikke minst balansen i kajakken. Med kajakken full av vann var
dette med å gjøre kajakken mer ustabil og økte sjansen for en ny kantring
(Flisen, 2005). Samtlige studenter hadde
våtdrakter noe som jeg selv også satte pris på og som var med å gi ett økt
antall repetisjoner og trygghet ved kameratredning. Uten våtdrakt ville denne
undervisningen trolig ikke ha like god effekt på læring og glede.
Målene for turen var som sagt lære kameratredning i blant
annet kajakk. Ved slike læringsmål er praksis den eneste måten å bli trygg på
kameratredning. På grunn av mange repetisjoner og god instruksjon underveis gav
dette mye god læring og ett resultat der ett nytt læringsmål var nådd. Jeg
føler meg veldig trygg på kameratredning i kajakk etter dette kurset og det
tror jeg medstudentene mine også er. Er du usikker på kameratredning i kajakk
er det bare å komme seg i vannet å øve. Det er ikke bare viktig, men det er
også gøy på samme tid.
Video:
Her har jeg lagt ved en link til en video av kameratredning i kajakk:
http://artikkel.ut.no/artikkel/1.11162174/
Ekholm, S. (2013). Kajakhandboken.
Stockholm: Calazo Förlag AB.
Flisen, T. (2005). ABC-for
kajakk padlere. (1 utgave). Oslo: Håndbokforlaget.8
NRK. (2013). Hentet 11.11.15, fra http://artikkel.ut.no/artikkel/1.11162174/
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar