torsdag 19. november 2015

Kano og kajakktur

Årets første tur for B2 friluftsliv foregikk mye på vann, men hadde også en del læringsmål i det tørre element. Grunnleggende ferdigheter i friluftsliv som trivsel uten telt, leirliv med matlaging og bålbrenning stod i fokus under denne turen og henger mye sammen med det å bli bedre kjent i en ny klasse. Som sagt var denne turen lagt opp til mye tid i det våte element med fokus på trygg kano og kajakkferdsel. Å kunne utføre kameratredning i kano og kajakk i tillegg til førstehjelp var ett viktig læringsmål for turen og er en forutsetning for å kunne ferdes trygt på vannet. Jeg skal nå i dette blogginnlegget se nærmere på kameratredning i kajakk.

 
Hele gjengen samlet. Foto. Privat
Det finnes mange forskjellige måter å utføre en kameratredning i kajakk, men i vårt tilfelle utførte vi en T-redning (Flisen, 2005). Ved en velt har personen som faller i vannet en viktig oppgave og det er å holde fast i kajakken og spesielt åren. Som hjelpekajakk i dette scenarioet er det å holde roen svært viktig på samme tid som effektiviteten økes. Personen som havner i vannet skal svømme  til fronten på hjelpekajakken for å stabilisere denne båten. Personen som nå sitter i en stabilisert kajakk skal kunne dra opp den kantrede båten på opp på tvers av sin egen for så å tømme denne for vann. Neste steg ved kameratredning er å plassere båtene inntil og motsatt vei. Personen i vannet må dra seg selv opp på magen og plasserte beina ned i cockpiten først. Dette av den hensikt å holde et lavest mulig tyngdepunkt og forhindre en ny kantring. Når beina er plassert i kajakken er det på tide å snu seg riktig veg og er nå klar igjen til neste utfordring (Ekholm, 2013), (Flisen, 2005).


Skulle man være så uheldig å kantre i kajakk kan det kalde vannet ofte sette en person ut av spill og i noen tilfeller livsfare (Ekholm, 2013). Derfor er det viktig at avstanden mellom deg selv og makker ikke er for stor slik at responstiden kan reduseres. Å beholde roen ved kantring er ikke alltid like lett, men er også helt essensielt for å få med seg detaljene og gjøre de rette tingene og forhindrer en ny kantring.


  Her ser vi hva som menes med en T-redning. 
Bilde: Hentet fra Ekholm, 2013.
Kameratredning i kajakk viste seg å være en enkel sak for de aller fleste. Jeg ble selv overasket over hvor enkelt det var å komme seg opp i kajakken når en partner er med å stabilisere kajakken. Med hjelp i fra partner ble båten tømt helt for vann, noe som jeg selv synes var viktig både for varmen sin skyld og ikke minst balansen i kajakken. Med kajakken full av vann var dette med å gjøre kajakken mer ustabil og økte sjansen for en ny kantring (Flisen, 2005).  Samtlige studenter hadde våtdrakter noe som jeg selv også satte pris på og som var med å gi ett økt antall repetisjoner og trygghet ved kameratredning. Uten våtdrakt ville denne undervisningen trolig ikke ha like god effekt på læring og glede.

Målene for turen var som sagt lære kameratredning i blant annet kajakk. Ved slike læringsmål er praksis den eneste måten å bli trygg på kameratredning. På grunn av mange repetisjoner og god instruksjon underveis gav dette mye god læring og ett resultat der ett nytt læringsmål var nådd. Jeg føler meg veldig trygg på kameratredning i kajakk etter dette kurset og det tror jeg medstudentene mine også er. Er du usikker på kameratredning i kajakk er det bare å komme seg i vannet å øve. Det er ikke bare viktig, men det er også gøy på samme tid.

Video:
Her har jeg lagt ved en link til en video av kameratredning i kajakk:
http://artikkel.ut.no/artikkel/1.11162174/



 Kilder litteratur

Ekholm, S. (2013). Kajakhandboken. Stockholm: Calazo Förlag AB.

Flisen, T. (2005). ABC-for kajakk padlere. (1 utgave). Oslo: Håndbokforlaget.8

NRK. (2013). Hentet 11.11.15, fra http://artikkel.ut.no/artikkel/1.11162174/



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar