B2 friluftsliv skulle endelig på ekskursjon til Jostedalen
og 5 dager med breundervisning. Nigardsbreen var breen som ble flittigst
brukt, men Tuftebreen og Fåbergsbreen ble også nyttet i undervisningen. Mye
skulle læres både teoretisk og praktisk underveis i uken. Mye av fokuset ble
rettet mot trygg ferdsel på bre i små grupper. Brelære og forståelse av hvordan
tempererte breer beveger seg og danner sprekker er sentralt i undervisning og
dette skal jeg fortelle mer om i denne fagteksten.
Meg foran Tuftebreen. Foto:
Privat
|
Bevegelsen
Bevegelsen til en bre oppfører seg som en brøddeig. Den er
plastisk og hele tiden i bevegelse (Breboka, 1999). Det er snø og eller iskrystallene i breen som
deformeres og beveger seg i forhold til hverandre. Dette er på grunn av
tyngdekraften og kalles den interne bevegelsen i breen. Brearmer eller dalbreer
er eksempler på breer som ofte har en viss helning på underlaget. Denne
helningen sammen med tyngdekraften er med å skape en bevegelse/glidning på
underlaget. Breens størrelse og helning er derfor sentrale faktorer som sier
noe om breens bevegelseshastighet (Nesje, 2012).
![]() |
Bilde 1: Hentet fra
Nesje, 2012.
Breen sett
ovenfra.
Hastigheten er
høyest
på midten
og avtar ut
mot
dalsidene.
|
Hastighet
Tykke og bratte breer beveger seg raskere enn tynne og flate. Breer har også høyere hastighet i midten og til høyere du kommer opp mot breoverflaten (se bilde 1,2). I yttersving har breen en høyere hastighet enn i innersving. Grunnen til denne forskjellen i hastighet kommer av friksjon, trykk og rom. Breers ulike bevegelser og hastighet er grunnen til hvordan sprekker dannes (Nesje, 2012).
![]() |
Bilde 2: Hentet fra
Nesje, 2012.
Breen sett fra siden.
Hastigheten
avtar ned mot
underlaget
der
friksjonen er størst.
|
Sprekker
Som allerede sagt består breis av plastisk masse som hele
tiden utsettes for strekk, deformasjon og trykk. Sprekker deles ofte inn i tre
grupper. Randsprekker, Tverrsprekker og Langsgående sprekker. Randsprekker
kommer av friksjon mot dalsiden som gjør at hastigheten reduseres. Denne
forskjellen i hastighet utgjør strekk i ulike retninger. Randesprekker oppstår
ofte i yttersving og i brefronten (Breboka, 1999). (se bilde 3).
Tverrsprekker dannes i områder der breen får ett brattere fall eller møter en kul i underlaget. Tverrsprekker kan sammenlignes med når du bøyer en Snickers. Da vil sprekkene i sjokoladen/breen gå på tvers. Disse sprekken kan bli betraktelig dypere enn Randesprekkene. De oppstår også der dalsiden smalner inn og skaper liten plass. Oppstuvning av is får vi også i slike tilfeller hvor det blir trangt om plassen, typisk i trange passasjer og i innersving (se bilde 3).
Tverrsprekker dannes i områder der breen får ett brattere fall eller møter en kul i underlaget. Tverrsprekker kan sammenlignes med når du bøyer en Snickers. Da vil sprekkene i sjokoladen/breen gå på tvers. Disse sprekken kan bli betraktelig dypere enn Randesprekkene. De oppstår også der dalsiden smalner inn og skaper liten plass. Oppstuvning av is får vi også i slike tilfeller hvor det blir trangt om plassen, typisk i trange passasjer og i innersving (se bilde 3).
Langsgående sprekker oppstår når dalen utvider seg og gir
breen mye rom å utvide seg. Disse sprekkene kalles lengdesprekker. En
langsgående fjellrygg i underlaget kan også være grunnen til slike sprekker (se
bilde 3)(Nesje, 2012).
![]() |
Bildet viser hvordan
sprekkene
dannes i en
dalbre.
|
Breens bevegelse og hastighet varierer hele tiden, men er
ikke mulig å se med det blotte øye. Bare over lang tid. Sprekkene i isen og
breens form gir oss tydelige signaler på hvordan den beveger seg i landskapet
og hvor hastigheten er høy og lav. Etter besøket på Nigardsbreen og Tuftebreen
i Jostedalen ble erfaring for mange at dette ikke var like lett å se. Sprekkene
gikk ofte over hverandre på kryss og tvers og ikke nødvendig vis slik det viste
på bilde nr. 3. Denne ”oppdagelsen” var
god å erfare og viser at breer er uforutsigbare og ikke alltid lette å lese. En
erfaring angående teoretisk og praktisk kunnskap rundt tempererte breers
bevegelse, hastighet og danning av sprekker er svært viktig å kunne i tilfeller
hvor breen er dekket av snø. Denne kunnskapen og erfaringen fra fem dager i Jostedalen
gav mersmak og er helt klart noe jeg
kommer til å dra nytte av i senere tid.
Video:
På slutten vil jeg legge ved en video som viser hvor
vanskelig det kan være å se sprekker og hull når snøen har lagt seg og hvor
farlig det kan være å ferdes på bre.
http://www.zapiks.fr/chute-dans-une-crevasse-stra.html
Her er jeg senket ned i en
bressprekk
og venter på
å bli reddet. Foto: Privat.
|
Den Norske Turistforeningen. (1999). Breboka-Håndbok for brevandring. (5 utgave). Oslo.
Sentraltrykkeriet AS.
Nesje, A. (2012). Brelære
(2 utgave). Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Skiier falling into
glacial crevasse. (2015). Hentet 19.11.15, fra https://www.youtube.com/watch?v=S5GD5ZAolOI
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar